vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

 

افزایش مهریه پس از عقد برای آگاهی از امکان افزایش یا کاهش میزان مهریه توافقی پس از عقد و چگونگی روند آن ، بهتر است با یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی خانواده مشورت نموده و از تجارب وی بهره مند گردید.

در خصوص افزایش میزان مهریه پس از انعقاد عقد نکاح ، اشاره ای در قانون مدنی صورت نگرفته است ؛ اما اختلافات و دعاوی زیادی در این خصوص مطرح می شود . اکثریت معتقدند مهریه همان است که قبل از وقوع عقد ازدواج زوجین بر آن توافق می نمایند و به هنگام عقد در قباله درج می‌شود. چنانچه بعد از وقوع عقد قصد افزایش آن باشد، این موضوع مهریه تلقی نمی‌شود.

مهریه پس از عقد قابل افزایش نیست ؛

مهریه اصلی همان است که هنگام جاری شدن صیغه نکاح اعلام می شود و افزایش ثانوی مهریه مورد استناد نیست ؛ به این معنا که بعد از وقوع عقد و ثبت مهریه ، طرفین تصمیم به افزایش مهریه می گیرند و حتی اقرارنامه ای تنظیم و توضیحاتی اضافه می شود . این شرایط جدید نمی تواند به عنوان مهریه اصلی تلقی شود در واقع افزایش بعدی یک تعهد است که عنوان و امتیازات مهریه را ندارد.

مقصود مهریه چیست؟

مهریه نوعی تعهد مالی می باشد که شوهر به هنگام ازدواج در مقابل همسر خود پذیرای آن می شود و به محض امضای سند ازدواج ، مکلف است هر زمان که زوجه آن را مطالبه نماید ،تعهد خود را ایفا کند. موضوع این تعهد مالی می تواند هر چیزی باشد که مالیت دارد ؛ اعم از وجه رایج کشور ، اموال غیرمنقول ، سکه و سایر مواردی که در دیدگاه عامه دارای ارزش اقتصادی می باشند.

تکلیف مهریه پس از عقد

در خصوص قابلیت یا عدم امکان افزایش مهریه پس از عقد فی مابین وکلا و حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد؛

– عده ای بر این باورند که افزایش مهریه پس از عقد وجاهت قانونی یا شرعی ندارد و مهریه اصلی همان است که پیش از عقد بر آن توافق شده است .

– عده ای دیگر اما نظری متفاوت دارند؛ در این نظر بیان می شود که هرگونه قصدی مبنی بر افزایش یا کاهش مهریه پس از عقد بایستی در سند رسمی درج شود و در دفترخانه به ثبت برسد؛ اما هر گونه افزایش در میزان مهریه مستلزم فسخ عقد ازدواج و جاری….

برای ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید.

  • ۰۰/۰۵/۱۲
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی