vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

قاعده تفسیر قرارداد علیه تنظیم کننده در موارد ابهام ، به معنای تفسیر متن قرارداد و تکمیل خلأهای آن با استناد به شروطی است که مطلوب به حال طرف ضعیف تر قرارداد است ؛ به بیانی دیگر در جایی که بندی از قرارداد واضح نباشد ، دادگاه آن را به زیان طرفی که عهده دار تنظیم قرارداد بوده ، تفسیر می نماید . اما این قاعده الزامی نمی باشد و با توافق طرفین قابلیت تغییر و خنثی شدن را دارد.

قاعده تفسیر قرارداد علیه تنظیم کننده , در دنیای کنونی هرگاه افراد قصد مشارکت و شروع کاری را داشته باشند ، نیازمند توافق و انعقاد قرارداد هستند و در این راستا حتما بایستی نکاتی را در تهیه و تنظیم قرارداد رعایت نمایند تا آن قرارداد نفوذ و اثر کافی را داشته باشد و به امور اعتبار ببخشد.

نقش قاعدهٔ تفسیر

یکی از قواعد مهم در تنظیم قراردادها قاعده تفسیر قرارداد علیه تنظیم کننده قرارداد می باشد . یعنی در جایی که بندی از قرارداد واضح نباشد ، دادگاه آن را به زیان طرفی که عهده دار تنظیم قرارداد بوده ، تفسیر می نماید . اما این قاعده الزامی نمی باشد و با توافق طرفین قابلیت تغییر و خنثی شدن را دارد.

مبانی به کارگیری

قاعده تفسیر علیه انشاء کننده به معنی تفسیر موارد مبهم قرارداد به ضرر تنظیم کننده آن و به سود طرف مقابل است ؛ این قاعده به عنوان یک اصل در حقوق قراردادها و قراردادهای یک طرفه ، مورداستناد و استفاده قرار می گیرد. مبانی استفاده از این قاعده شامل :

– کاهش موارد ابهام در قراردادها

– کاهش شروط غیر منصفانه

– توزیع مجدد ثروت

– و کارکرد اصلی آن حمایت از طرف ضعیف تر در قراردادهای استاندارد ، یک طرفه و موارد مشابه آن می باشد.

تلاش برای کاهش ابهام

این استدلال که قاعده تقسیر علیه انشاء کننده موجب تشویق وی به ایجاد شفاف سازی بیشتر در قرارداد می شود ، بسیار حائر اهمیت می باشد.

در واقع چنین تفسیری …

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

  • ۰۰/۰۴/۲۷
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی