vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

حکم غیابی و واخواهی

اصولاً  و بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی حکمی که از دادگاه صادر می شود ، حضوری می باشد؛ مگر آنکه خوانده یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به صورت کتبی نیز دفاع نکرده باشند و یا اخطاریه به نحو واقعی ابلاغ نشده باشد.

شرایط صدور حکم غیابی

می دانیم وفق آنچه قانون مقرر نموده است ، اصل بر آن است که طرفین یک دعوا به هنگام رسیدگی در جلسه دادگاه حضور به هم رسانند تا قاضی بتواند با در نظر گرفتن دفاعیات شفاهی و کتبی آنان ، راهی سهل و آسان در کشف حقیقت و صدوری حکمی مقتضی در اختیار داشته باشد.

سه شرط برای احراز حکم غیابی

یک حکم برای اینکه غیابی باشد ، نیازمند سه شرط است ؛ در غیر اینصورت حضوری محسوب می شود:

  • عدم حضور خوانده ، وکیل یا قائم مقام قانونی خوانده در هیچ یک از جلسات دادگاه
  • عدم وجود دفاع کتبی از جانب خوانده
  • عدم ابلاغ واقعی اخطاریه به خوانده
حکم جزئاً یا کلاً علیه خوانده باشد؛

حکم فقط نسبت به خوانده می تواند غیابی باشد ؛ زیرا حکم نسبت به خواهان همواره حضوری است حتی اگر شرایط فوق الذکر در خصوص احراز حکم غیابی را داشته باشد. همچنین لازم است بدانید که از آرای دادگاه ها فقط احکام می توانند غیابی قلمداد شوند؛ قرارها به دلیل آنکه همیشه بر علیه خواهان هستند ، همواره حضوری می باشند.

حکم غیابی در امور حسبی

احکام دادگاه ها در امور ترافعی از حیث حضوری یا غیابی مورد بررسی قرار می گیرد . در امور حسبی چون اصطلاحاً خوانده وجود ندارد ، حکم غیابی هم وجود ندارد. مقصود از امور حسبی آن دسته از اموری می باشد که رسیدگی بدان نیازمند شکایت و حدوث اختلاف نیست و اساساً مراجع صالح وظیفه ذاتی در رسیدگی به این قبیل  امور دارند.

حضور خوانده حتی برای یک لحظه؛

صرف حضور آگاهانه خوانده در جلسه دادرسی به معنای اطلاع از دادرسی می باشد حتی اگر برای یک لحظه باشد ؛ چراکه گفته شد یکی از شروط لازم برای غیابی بودن احکام صادره از دادگاه ها ،عدم حضور خوانده ، وکیل یا قائم مقام قانونی خوانده در هیچ یک از جلسات دادگاه می باشد و در غیراینصورت حکم حضوری محسوب می شود.

واخواهی

واخواهی در قانون آیین دادرسی مدنی، به اعتراضی گفته می‌شود که محکوم‌علیه غایب نسبت به حکم غیابی مطرح می‌کند و همان دادگاه صادرکننده حکم به آن رسیدگی کرده و در مورد آن رأی مقتضی صادر می‌کند؛ لذا به صراحت قانون آیین دادرسی مدنی ، تنها نسبت به احکام، آن هم احکام غیابی می‌توان واخواهی کرد.

رسیدگی به دادخواست واخواهی

با توجه به اصول کلی و عمومات قانونی رسیدگی به دادخواست واخواهی اعم از حقوقی و کیفری مستلزم تشکیل جلسه رسیدگی و اخطار و یا دعوت طرفین می باشد و مرحله واخواهی در واقع رسیدگی مجدد به پرونده است .

صدور اجرائیه

در فرضی که پس از انقضای مهلت واخواهی و تجدیدنظرخواهی و قطعیت حکم غیابی اجرائیه صادر شده و در این مرحله محکوم علیه واخواهی نموده و با صدور قرار قبولی واخواهی اجرا هم متوقف شده ، و سپس حکم غیابی مذکور عیناً پس از رسیدگی واخواهی تأیید و قطعیت یافته است ، با توجه به اینکه قبلاً اجراییه صادر و ابلاغ شده ، در این مرحله نیازی به صدور اجرائیه مجدد نیست و پس از ابلاغ دادنامه قطعی ، عملیات اجرائی که قبلاً متوقف شده مجدداً ادامه پیدا می کند مگر اینکه محکوم علیه طوعاً حکم را اجرا کند.

ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

چنانچه واخواه همراه با واخواهی و اعتراض به حکم غیابی دادخواست اعسار از هزینه دادرسی تقدیم کرده باشد ، دادگاه ابتدا بایستی وفق مقررات قانونی مربوطه به دعوی اعسار رسیدگی و اصدار رأی نماید . ورود و رسیدگی دادگاه در خصوص رد یا قبول واخواهی منوط به صدور حکم قطعی در خصوص دعوی اعسار و تکمیل پرونده است.

دفتروکالت وکیل الرعایا

نیاز به وکیل در دنیای پیچیده امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.دفتر وکالت وکیل الرعایا با جمع آوری وکلای متخصص در تمامی موارد اعم از خانوادگی، تجاری، کیفری و حقوقی و وکیل جرائم دارویی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .و افراد می توانند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی و حوزه قضایی خود به وکیل مورد نظر خود دسترسی یافته. و با اخذ مشاوره در صورت صلاحدید با وکیل محترم قراردادی را جهت پیگیری مؤثر تر امور انعقاد نمایند.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۹۷۲۴۲۲۶

آدرس: تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک ۸ ، طبقه۴

منبع: وکیل الرعایا

  • ۰۰/۰۴/۲۱
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۱)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی