vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

الزام به اخذ بیمه نامه

در عملیات ساختمانی به طور طبیعی احتمال خطر وجود دارد . برای کاهش این خطرات، مقررات و ضوابط ویژه ای برای ساخت و ساز پیش بینی شده است. چنانچه سازنده از این مقررات تخلف نماید، مسئول خسارات ناشی از آن خواهد بود. به علاوه اگر ملک پیش فروش شده باشد، پیش فروشنده نیز در این مسئولیت شریک خواهد بود.

بیمه نمودن مسئولیت

طبق قانون ، پیش فروشنده وظیفه دارد مسئولیت خود را در قبال خسارات ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و نیز خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط قانونی در برابر پیش خریدار و اشخاص ثالث ، بیمه کند. در صورتی که پیش فروشنده مسئولیت خود را بیمه نکرده باشد، پیش خریدار می تواند از طریق دادگاه او را به این کار الزام نماید.

طرفین دعوا

دعوای الزام به اخذ بیمه نامه، موضوع ماده ۹ قانون پیش فروش ساختمان از سوی پیش خریدار ، مطرح می شود و خوانده دعوی پیش فروشنده و سازنده ملک است.

مرجع صالح برای رسیدگی

اگرچه بر اساس ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان، حل کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجرای قراردادهای پیش فروش ساختمان بر عهده هیأت داوری است؛ ولی از آنجا که تاکنون آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری تهیه نشده است، بنابراین در حال حاضر رسیدگی به اختلافات ناشی از قراردادهای پیش فروش بر عهده دادگاه محل وقوع ملک است.

نحوه اجرای رأی

زمانی که رأی مبنی بر محکومیت پیش فروشنده به الزام به اخذ بیمه نامه موضوع ماده ۹ قانون پیش فروش ساختمان صادر شد و قطعیت یافت، اجراییه صادر می شود. در صورت استنکاف پیش فروشنده از انجام حکم دادگاه ، پیش خریدار می تواند خود نسبت به اخذ بیمه نامه اقدام کند و هزینه های پرداختی را از پیش فروشنده مطالبه کند.

توقیف اموال

می توان با معرفی اموال محکوم علیه یا استعلام از مراجع مربوطه، اموالی را که شناسایی شده و جزو مستثنیات دین نمی باشند، توقیف کرد تا در قبال فروش آن ها مبلغ موردنظر را به دست آورند.

مسئولیت پیش فروشنده استثنا ناپذیر است؛

حتی اگر بیمه نامه مورد نظر گرفته نشود، و دعوای مورد بحث اقامه نشود، باز هم مسئولیت پیش فروشنده پابرجا است.

فایده اخذ بیمه نامه

الزام پیش فروشنده به گرفتن بیمه نامه این فایده عملی را دارد که در صورت بروز خسارت، لازم نیست پیش خریدار برای جبران خسارت به یش فروشنده مراجعه کند و با مشکلات احتمالی در این زمینه مواجه شود.

خسارات مازاد بر مبلغ پرداختی بیمه

در صورتی که میزان خسارت وارد شده بیش از مبلغی باشد که از طریق بیمه پرداخت می شود، پیش خریدار می تواند برای مابه التفاوت خسارت وارد شده به پیش فروشنده رجوع کند و پیش فروشنده ضامن پرداخت خواهد بود.

پرداخت بدون حکم دادگاه

چنانچه پیش خریدار بدون حکم دادگاه ، هزینه های بیمه را پرداخت نماید، نمی تواند بعداً این هزینه ها را از پیش فروشنده مطالبه نماید.

مستندات قانونی

ماده ۹ قانون پیش فروش ساختمان:

پیش فروشنده در قبال خسارات ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و نیز خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط قانونی در برابر پیش خریدار و اشخاص ثالث، مسئول است و باید مسئولیت خود را از این جهت بیمه کند. چنانچه میزان خسارات وارده بیش از مبلغی باشد که از طریق بیمه پرداخت می شود ، پیش فروشنده ضامن پرداخت ما به التفاوت خسارات وارده خواهد بود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

نیاز به وکیل در دنیای پیچیده امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.دفتر وکالت وکیل الرعایا با جمع آوری وکلای متخصص در تمامی موارد اعم از خانوادگی، تجاری، کیفری و حقوقی و وکیل جرائم دارویی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .و افراد می توانند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی و حوزه قضایی خود به وکیل مورد نظر خود دسترسی یافته. و با اخذ مشاوره در صورت صلاحدید با وکیل محترم قراردادی را جهت پیگیری مؤثر تر امور انعقاد نمایند.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۹۷۲۴۲۲۶

آدرس: تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک ۸ ، طبقه۴

منبع: وکیل الرعایا

  • ۰۰/۰۴/۱۹
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی