vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

حق ملاقات والدین با فرزند

حق ملاقات والدین با فرزند ،در خصوص حق ملاقات والدین با فرزند در دوران پس از طلاق ، بر اساس قانون مدنی هر کدام از والدین که طفل تحت حضانتش نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین والدین با دادگاه است.

ایجاد ممانعت در برابر ملاقات

چنانچه پدر یا مادری که دارای حق حضانت می باشد از ملاقات طرف دیگر که طبق دستور دادگاه دارای حق ملاقات است ممانعت کند، برای اجرای دستور دادگاه به نیروی انتظامی سپرده می شود. به موجب قانون اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده در موقع مطالبه اشخاصی که قانوناً حق مطالبه دارند امتناع کند، به مجازات از 3 تا 6 ماه حبس و یا جزای نقدی از یک میلیون ریال و 500 هزار تا 3 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

رابطة فی مابین والدین و فرزند دائمی است؛

اساساً طلاق منجر به انحلال نکاح و رابطة زوجیت می گردد اما چنانچه زوجین دارای فرزندی باشند، پس از طلاق رابطة بین فرزند با پدر یا مادر از بین نخواهد رفت و هیچکس نمی تواند در برابر ملاقات فرزند با والدین و بالعکس مانع ایجاد نماید. به همین دلیل وقتی حضانت فرزند بر عهدة یکی از والدین است، طرف مقابل نمی تواند بدون اجازه و اطلاع وی طفل را از شهری به شهر دیگر منتقل یا از کشور خارج نماید مگر در دو صورت:

  • مصلحت طفل ایجاب نماید.
  • دادگاه اجازه بدهد.
فساد پدر یا مادر مانع از ملاقات با طفل نیست؛

والدین پس از طلاق در خصوص زمان و نحوة ملاقات با فرزند توافق می نمایند و چنانچه توافقی حاصل نشود، دادگاه در این راستا تصمیم گیرنده خواهد بود و نحوة ملاقات را برای کسی که حق حضانت ندارد تعیین می کند.

سلب کلی حق ملاقات برخلاف صراحت قانون مدنی است؛

معمولاً دادگاه ها در رویة عملی روز های آخر هفته را جهت ملاقات با طفلی که تحت حضانت یکی از والدین می باشد، تعیین می کنند و بیشتر از این ملاقات کردن را برخلاف مصلحت کودک و منجر به دوگانگی  تربیت وی می پندارند. اما هیچ دادگاهی نمی تواند حکم به عدم ملاقات صادر نماید مگر اینکه پدر یا مادر دچار اختلالات شدید روانی باشند و برای فرزند خطر جانی داشته باشند که می توان در این صورت با حکم دادگاه مانع از ملاقات طفل شد.

در صورتی که ملاقات مضر به حال فرزند باشد؛

آنگاه دادگاه می تواند مواعد ملاقات را طولانی تر نماید یا اینکه حضور اشخاص ثالث را در این ملاقات اجباری کند.

پرداخت نفقه فرزند برعهده پدر است؛

وفق قانون پدر در هر شرایطی موظف به پرداخت نفقه و هزینه های ضروری زندگی فرزند از جمله خوراک، پوشاک ، مسکن و هزینه های درمانی می باشد و این تکلیف حتی در صورتی که حضانت بر عهدة پدر نباشد و با مادر یا شخص دیگری نیز باشد، تغییر نخواهد کرد. خودداری از انجام این وظیفه در صورت داشتن استطاعت مالی جرم می باشد و با شکایت ذی نفع دادگاه پدر را محکوم به حبس از 3 ماه و یک روز  تا 5 ماه می نماید.

سایر اشخاص مکلف در پرداخت نفقه

چنانچه پدر فوت کند یا توانایی پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد، این وظیفه در وهلة اول به پدربزرگ و جد پدری یا دیگر اجداد پدری منتقل می شود و در صورت نبودن اجداد یا نداشتن توانایی پرداخت مخارج زندگی فرزند، این وظیفه بر عهدة مادر خواهد بود و اگر مادر نیز فوت کند یا فاقد استطاعت مالی باشد، این وظیفه به اجداد و جدات مادری و جدات پدری فرزند منتقل می گردد.

پرداخت نفقه شامل اطفال کبیر نیز می شود؛

هریک از افرادی که وظیفة پرداخت نفقه و مخارج زندگی فرزند طلاق را دارند ، در صورت داشتن توانایی مالی بایستی حتی بعد از سن رشد و در صورتی که فرزند قادر به فراهم کردن معیشت خود نباشد و منبع مالی نداشته باشد، مخارج زندگی وی را تأمین نمایند؛ بدین معنا که پرداخت نفقه فرزند محدود به رسیدن به سن رشد نمی باشد.

نکته

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمانی با تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

نیاز به وکیل در دنیای پیچیده امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.دفتر وکالت وکیل الرعایا با جمع آوری وکلای متخصص در تمامی موارد اعم از خانوادگی، تجاری، کیفری و حقوقی و وکیل جرائم دارویی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .و افراد می توانند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی و حوزه قضایی خود به وکیل مورد نظر خود دسترسی یافته. و با اخذ مشاوره در صورت صلاحدید با وکیل محترم قراردادی را جهت پیگیری مؤثر تر امور انعقاد نمایند.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۹۷۲۴۲۲۶

آدرس: تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک ۸ ، طبقه۴

  • ۰۰/۰۴/۱۲
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی