vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری اراضی،در راستای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی،در سال 1374 قانونی با هدف حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و تداوم بهره وری آنها ایجاد شده است که در مطلب ذیل جهت افزایش آگاهی عموم و جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز،قصد بررسی میزان تأثیر این راهکار در تغییر یا حفظ کاربری زمین های زراعی را داریم.

کدام اراضی موضوع بحث فوق می باشند؟

قانون مذکور در خصوص اراضی زراعی و باغ هایی که خارج از محدوده قانونی شهر ها و شهرک ها هستند،تعیین تکلیف نموده است.

محدوده قانونی شهرها

این محدوده معمولا وفق قانون تعاریف ضوابط تقسیمات کشوری مصوب  1362 تعیین خواهد شد. تعیین محدوده  قانونی شهرک ها نیز بر مبنای مصوبات مراجع قانونی ذی ربط صورت می گیرد.

تغییر کاربری اراضی جز در موارد ضروری ممنوع است؛

در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها به عهده کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری حضور دارند که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می شود و تصمیمات این کمیسیون با اکثریت آراء اعضا دارای اعتبار خواهد بود و ظرف دو ماه از تاریخ درخواست متقاضی این کمیسیون موظف به تشکیل جلسه و اتخاذ تصمیم است.

نحوه تغییر کاربری اراضی

در خصوص روستاها وزارت جهاد کشاورزی است که ضوابط مربوط به تغییر کاربری را تعیین می نماید و درخصوص تغییر کاربری اراضی و باغات خارج از محدوده شهرها و شهرک ها،متقاضی تغییر کاربری یا قائم مقام وی اعم از ورثه یا وکیل او،باید درخواست کتبی اش را به انضمام مدارک و اسناد مربوط تحویل دبیرخانه کمیسیونی که در سازمان کشاورزی هر استان مستقر است، بدهد.

نحوة عملکرد کمیسیون

درخواست های مذکور توسط کمیسیون سازمان کشاورزی مورد بررسی واقع می شود و در صورت لزوم با اخذ نظر از دستگاه های اجرایی مربوطه مانند شهرداری ، حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ثبت در دبیرخانه، با رای اکثریت اعضا در مورد درخواست مطروحه تصمیم گیری می شود و مراتب بدون فوت وقت به متقاضی اعلام می شود.

موافقت کمیسیون با درخواست متقاضی

در این صورت مراتب امر با نقشه و مشخصات کامل ملک به منظور تعیین قیمت روز زمین یا باغ برای کاربری جدید به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اعلام می شود و پس از صدور گواهی مبنی بر واریز 80 درصد ارزش روز زمین و یا باغ، مجوز تغییر کاربری صادر خواهد شد.

نکته

چنانچه ذی نفع مجاز به تغییر کاربری نباشد،دلایل مربوط به عدم جواز وی کتباً  اعلام و به اطلاع او خواهد رسید.

عوارض مربوط به تغییر کاربری

در مواردی که به اراضی واقع در روستاها طبق ضوابط وزارت جهاد کشاورزی مجوز تغییر کاربری داده شود،مالکین موظف می باشند تا به مقدار 80 درصد قیمت روز اراضی و باغ ها با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری عوارض بپردازند.

مواردی که مشمول پرداخت عوارض نمی شوند:

طبق ضوابط و تعاریف وزارت جهاد کشاورزی،مالکین کم درآمد که قصد تغییر کاربری اراضی کم مساحت را به محل سکونت شخصی خود دارند،موظف به پرداخت عوارض نیستند.نیازهای بخش کشاورزی و دامی برای تغییر کاربری اراضی نیز از شمول پرداخت عوارض خارج هستند.

تغییر کاربری بدون مجوز

اگر مالک یا متصرف اراضی کشاورزی و باغات بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری نمایند،علاوه بر اینکه مکلف به پرداخت عوارض با مبلغی بالا می باشند،به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر قیمت اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید محکوم می شوند.

پیگرد قانونی

دادسراها یا دادگاه ها موظف اند پس از اعلام مراتب از سوی وزرات جهاد کشاورزی ضمن رسیدگی خارج از نوبت بدواً دستور توقیف عملیات ساخت و ساز و یا هر نوع تغییر کاربری را صادر نمایند.

این ضمانت اجرا در برابر چه اشخاصی اعمال می شود؟

مرتکب این عمل اعم از آنکه شخص حقیقی باشد یا حقوقی و همچنین کارکنان دولت و شهرداری ها و نهادها،چنانچه در اجرای این قانون مرتکب تخلف شوند ،محکومیت مذکور در خصوص آن ها قابلیت اعمال و اجرا خواهد داشت و چنانچه این افراد مرتکب تکرار جرم بشوند،علاوه بر جریمه مذکور از خدمت در ادارات دولتی و شهرداری ها به صورت دائم محروم می شوند. سردفتران اسناد رسمی نیز در صورت تخلف از مقررات این قانون به 6 ماه تا 2 سال تعلیق ازخدمت محکوم خواهند شد.

آیا اقدام به تغییر کاربری بدون مجوز منجر به قلع و قمع بنا می شود؟

ابتدا شخص متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود و پس از احراز تخلف و اقدامات مغایر با قانون توسط وی،بدواً دستور موقت مبنی بر توقف عملیات و اقدامات خلاف قانون صادر می شود و سپس مطابق با مقررات به اتهام وی رسیدگی و حکم صادر می شود.

نکته

در صورتی که شخص متخلف محکوم به پرداخت جریمه نقدی شود،پس از اخذ جریمه مرجع قانونی مربوطه مطابق با حکم دادگاه موظف است مجوز بنا و تأسیسات را صادر نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

نیاز به وکیل در دنیای پیچیده امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.دفتر وکالت وکیل الرعایا با جمع آوری وکلای متخصص در تمامی موارد اعم از خانوادگی، تجاری، کیفری و حقوقی و وکیل جرائم دارویی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .و افراد می توانند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی و حوزه قضایی خود به وکیل مورد نظر خود دسترسی یافته. و با اخذ مشاوره در صورت صلاحدید با وکیل محترم قراردادی را جهت پیگیری مؤثر تر امور انعقاد نمایند.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۹۷۲۴۲۲۶

منبع : وکیل الرعایا

آدرس: تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک ۸ ، طبقه۴

منبع: وکیل الرعایا

  • ۰۰/۰۱/۲۱
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی