vakil

vakil

vakil

vakil

  • ۰
  • ۰

دعوای مطالبه ی سرقفلی

دعوای مطالبه ی سرقفلی ،در قراردادهای اجاره،موضوع قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ اگر مالک بر اساس حکم تخلیه که توسط دادگاه صادر می‌شود اقدام به تخلیه ملک کند ،مستاجر در مواردی که مستحق دریافت حق سرقفلی است می تواند همزمان با دادخواست تخلیه از سوی موجر و یا پس از آن اقدام به طرح دعوای مطالبه سرقفلی کند.اگر مالک در پایان مدت قرارداد اجاره دادخواست تخلیه مطرح نکند مستاجر میتواند بدوا دادخواست مطالبه سرقفلی را به دادگاه تقدیم کند.


مبنای حقوقی دادخواست


مقدمه ی این دادخواست آن است که مستاجر ملک را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد و در صورت استنکاف مالک از تحویل گرفتن ملک، ملک را به دادگاه تحویل دهد.دادگاه پس از برگزاری جلسه رسیدگی با ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری بهای سرقفلی را بر اساس قیمت عادله روز محاسبه کرده و موجر را به پرداخت سرقفلی محکوم می‌کند.


طرفین دعوی


خواهان پرونده مستاجری است که مستحق دریافت سرقفلی است و خوانده نیز مالک ملک است.
مرجع صالح برای رسیدگی
اگر مبلغ سرقفلی کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد پرونده در شورای حل اختلاف قابل طرح است و اگر بیش از ۲۰ میلیون باشد در دادگاه محل اقامت مالک و یا محلی که ملک در آن واقع شده است قابل طرح است.


نحوه ی اجرای رأی

پس از محکومیت مالک به پرداخت وجه سرقفلی و قطعیت رأی،اجراییه صادر و به مالک ابلاغ می‌شود.اگر مالک ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه اقدام به پرداخت مبلغ سرقفلی نکند مستأجر می تواند اقدام به توقیف اموال مالک و تأمین مبلغ سرقفلی از محل اموال توقیف شده کند.ملکی که قبلاً در تصرف مستأجر بوده است نیز قابل توقیف است.


حضور مستأجر دوم

اگر مستاجر ملک را به مستاجر دیگری اجاره دهد و از وی مبلغی تحت عنوان سرقفلی دریافت کند، مستاجر دوم در هنگام تخلیه ملک حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.
نکته
۱. مستاجر میتواند ضمن دادخواست مطالبه سرقفلی خسارت تاخیر تادیه را نیز مطالبه کند.
۲.اگر بعد از قرارداد اجاره مالکیت ملک به شخص دیگری منتقل شود ،تعهد پرداخت سرقفلی به مالک جدید منتقل می شود.
۳.تخلفات مستاجر از قرارداد اجاره همچون تعدی و تفریط در ملک، واگذاری به غیر و تغییر شغل تاثیری در میزان سرقفلی ندارد.
۴. موضوع دریافت مبلغی به عنوان سرقفلی که در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ به آن اشاره شده است منحصر به املاک تجاری نیست و در مورد سایر املاک از جمله املاک مسکونی و یا اداری نیز می تواند مصداق داشته باشد.


عدم توافق طرفین در خصوص میزان سرقفلی

اگر در قرارداد طرفین در مورد میزان سرقفلی با یکدیگر توافق نکرده باشند دادگاه تعیین میزان سرقفلی بر اساس قیمت عادله را به کارشناس رسمی واگذار می کند. در صورتی که هر یک از طرفین نسبت به نظر کارشناس اعتراض داشته باشند می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ به نظریه کارشناسی اعتراض کنند.
نبود حق برای مستأجر جهت مطالبه سرقفلی به هنگام تخلیه
در برخی موارد مستاجر علی رغم آن که سرقفلی پرداخت کرده است حق مطالبه آن را در زمان تخلیه ندارد و مالک میتواند بدون پرداخت سرقفلی اقدام به تخلیه ملک کند ؛ تبصره یک ماده ۶ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ نمونه‌هایی از مواردی است که مستاجر حق دریافت سرقفلی در هنگام تخلیه را ندارد.


فروش یا توقیف حق سرقفلی


بر اساس رویه قضایی حق سرقفلی قابلیت توقیف و فروش دارد و هر یک از مالکین مشاعی می توانند تقاضای فروش سرقفلی و پرداخت حق خود را بکنند.همچنین مطالبه سرقفلی توسط مستاجر قبل از فسخ قرارداد اجاره و تخلیه محمل قانونی ندارد.
آیا تخلفات مستأجر تأثیری روی مطالبه حق سرقفلی دارد؟
وفق قانون کسی که حق مطالبه سرقفلی را دارد ،در زمان تخلیه حق مطالبه آن را به نرخ روز دارد و تخلفات مستاجر از قبیل انتقال ملک به غیر بدون اجازه مالک و یا تغییر و یا سایر تخلفات در قراردادهای اجاره، فی‌نفسه در این مورد تاثیری نخواهد داشت.

دفتروکالت وکیل الرعایا

نیاز به وکیل در دنیای پیچیده امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.دفتر وکالت وکیل الرعایا با جمع آوری وکلای متخصص در تمامی موارد اعم از خانوادگی، تجاری، کیفری و حقوقی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .و افراد می توانند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی و حوزه قضایی خود به وکیل مورد نظر خود دسترسی یافته. و با اخذ مشاوره در صورت صلاحدید با وکیل محترم قراردادی را جهت پیگیری مؤثر تر امور انعقاد نمایند.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۹۷۲۴۲۲۶

منبع : وکیل الرعایا

آدرس: تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک ۸ ، طبقه۴

  • ۹۹/۱۱/۲۹
  • vakiloroayaye tehran vakili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی